środa, 11 lipca 2018

MAŁA WYSPA, ALE JAK WIELE DO ODKRYCIA! Malta 2018



Hej! Niedawno wróciłam z mojego tygodniowego wyjazdu na Maltę. Ten mały kraj ma tylko 316 km2, co sprawia, że jest nawet nieco mniejszy od Krakowa! Na pewno ma to swój urok, o czym więcej dowiecie się za chwilę!


Będąc na Malcie przez tydzień, miałam okazję rozmawiać z mieszkańcami, ponieważ mieszkałam u maltańskiej rodziny, dlatego dowiedziałam się kilku ciekawych informacji o tym kraju.
Maltańczycy bardzo dobrze mówią po angielsku, jest to jedna z pozostałości po Wielkiej Brytanii, jednak jednocześnie mieszkańcy używają maltańskiego. Teraz przykładają do niego nawet coraz większą wagę, aby zachować swoją odrębność kulturową. Wiele osób rozumie tam również włoski z racji tego, że Malta leży dość blisko Sycylii.



Jak już wspomniałam Malta jest bardzo małym państwem. Zamieszkuje ją ok. 450 tys. ludzi, jednak rocznie odwiedza ją również ok. 5 - 6 mln turystów! Maltańczycy w większości przemieszczają się samochodami, co powoduje ogromne korki - czasem przejechanie 4 kilometrów zajmuje ok. 40 minut! Ogólnie kierowcy na Malcie są szaleni, więc przejście przez ulicę graniczy z cudem. No i tak jak w Wielkiej Brytanii jest tu ruch lewostronny. 

W 1974 Malta została republiką, a 10 lat wcześniej została niepodległym państwem. Jednak zanim to nastąpiło jej tereny były wielokrotnie zajmowane. Przed Wielką Brytanią na wyspie osiedlił się Zakon Maltański, przed nim Arabowie, jeszcze wcześniej Rzymianie i Grecy. Myślę, że w maltańskiej architekturze widać tego pozostałości. Bardzo podoba mi się to, że wszystkie budynki są utrzymane w takim samym stylu, jeden jest blisko drugiego. Całościowo robi to ogromne wrażenie!




CO WARTO ZOBACZYĆ NA MALCIE?

Myślę, że zwiedzenie całej Malty nie stanowi dużego problemu, jednak na pewno jest kilka miejsc, których nie można pominąć!
1. Comino




Comino to wyspa leżąca, koło wyspy Malty (jest Malta, Comino i Gozo). Krótka podróż łódką i jesteście na miejscu - wyspie, która jest po prostu skałą, dlatego mieszkają tam chyba dwie osoby. Reszta to budki z jedzeniem, parasole i leżaki. Woda ma piękny niebieski kolor, ale jest też zimna. Dlatego jeśli ktoś nie jest fanem kąpieli warto wejść na górę wyspy i podziwiać widoki :) Jeśli jednak zamierzacie się kąpać polecam zabrać specjalne buty do wody. Na Comino nie ma też prawie nigdzie cienia, dlatego dobrze jest wypożyczyć parasol z leżakiem. (Cena 10 euro)




2. Mdina i Rabat


Mdina to dawna stolica Malty. Obecnie nie znajdziecie tu innych sklepów oprócz tych z pamiątkami, w mieście nie mogą poruszać się też samochodem. (Zakaz nie tyczy się jego mieszkańców oraz specjalnych służb) Samych mieszkańców jest niewielu. Są to najbogatsi Maltańczycy, a ich domy są naprawdę ogromne! 
Mdinę warto odwiedzić dla bardzo przyjemnej atmosfery oraz panoramy na całą Maltę. 
Odwiedzając Mdinę zahaczycie również o Rabat. Te dwa miasta są oddzielone od siebie murem. Z zewnątrz znajduje się Rabat, a po przejściu przez bramę jesteście już w Mdinie :)



3. Valetta



Stolica Malty to miejsce, które na pewno spodoba się wielu osobom. Mnóstwo kawiarenek, sklepów - bardzo klimatyczne miejsce. Jednocześnie znajdują się tutaj miejsca ważne politycznie np. biuro premiera




4. Mellieha

Znajduje się tu piaszczysta plaża z dużo cieplejszą wodą niż na Comino :)

CO JESZCZE WARTO WIEDZIEĆ PRZED WYJAZDEM?



 

🌴 Na Malcie prawie wszyscy się znają, więc plotki szybko się rozchodzą 😂 Jednocześnie powstaje tu coraz więcej nowych bloków, nowoczesnych wieżowców, na co Maltańczycy narzekają.
🌴Na Malcie większość społeczeństwa jest bardzo wierząca, dominuje wiara katolicka. Dlatego na wyspie znajdziecie wiele kościołów. Maltańczycy obchodzą święta patronów, organizowane są wtedy różne festyny, często jest to również dzień wolny od pracy.
🌴 Tradycyjne danie maltańskie to fenek, czyli królik. A bardzo popularny napój z lokalnych pomarańczy to Kinnie.
🌴 Kolejną pozostałością po Wielkiej Brytanii jest inny wygląd kontaktów, dlatego na Maltę należy zabrać specjalną wtyczkę.
🌴 Od 2004 roku Malta należy do Unii Europejskiej oraz Strefy euro. Dlatego to właśnie tę walutę należy ze sobą zabrać.
🌴Chociaż Malta otoczona jest z każdej strony morzem, na wyspie jest problem z wodą. To dlatego, że nie ma tu ani jednej rzeki czy jeziora, więc aby uzyskać słodką wodę, trzeba odsalać tę z morza. Dlatego Maltańczycy w tej kwestii są bardzo oszczędni.



Miłych wakacji kochani! Dajcie znać, gdzie wy wyjeżdżacie :)

Trzymajcie się i do następnego!

11 komentarzy:

  1. Ciekawa wycieczka! Nie wiedziałam, że tyle tam Wielkiej Brytanii,
    POCZYTAJ ZE MNĄ

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeeejku, ale mi przywołałaś piękne wspomnienia! <3 Byłam na Malcie przez dwa tygodnie kilka lat temu i to był zdecydowanie najlepszy wyjazd w moim życiu. Kocham ten kraj, kocham ludzi, atmosferę, jedzenie i wszystko! Kochałam też wtedy to, że można kupić alkohol w wieku 16 lat, bo pojechałam chwilę po 16 urodzinach :DD Za to cen wody zdecydowanie nie kochałam, taniej kupi się colę albo piwo xd Nie zapomnę też, jak wędrując sobie ulicą w środku Valetty usłyszeliśmy soczyste polskie "Kuuu*waa!" XD A w Melliesze (?? Boże, jak to się odmienia? :o) mieszkaliśmy - przepiękna miejscowość! Udało mi się też zobaczyć jeszcze słynne "okno" na morzu, zanim zawaliło się do wody. Na pewno kiedyś tam wrócę, może za rok się uda, w tym roku Rodos :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Długi komentarz <3 Cieszę się, że masz super wspomnienia! Zazdroszczę, że udało ci się zobaczyć "okno" <3 Udanej wycieczki :*

      Usuń
  3. Piękna wyspa z chęcią bym ją odwiedziła :)

    https://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Na mojej liście marzeń :)
    W tym roku jednak CYPR :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że kiedyś ci się uda :*
      Cypr, ale super! Udanego wyjazdu!

      Usuń
  5. Piękne zdjęcia. Zachwycające miejsce, z tego, co widzę. Uwielbiam podróże, ale Maltę wciąż mam jeszcze do odkrycia.
    Ja w tym roku pojechałam do Francji (blisko miejscowości Saint Tropez) i też sporo pozwiedzałam. Bardzo polecam tamte okolice (pola lawendy Valensole, miejscowość Eze, Moustiers Sainte-Marie itd.)
    Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To musiał być super wyjazd :) Mi we Francji udało się zobaczyć tylko Avinion.

      Usuń
  6. Marzy mi się Malta, może kiedyś ją odwiedzę... Twoje zdjęcia są piękne i bardzo zachęcające! ;)

    OdpowiedzUsuń